Projekta mērķis ir izveidot zināšanās balstītu Baltijas sidra zīmolu, lai veicinātu sidra ražotāju konkurētspēju Latvijā un Igaunijā. Projektā iesaistīti ir sidra ražotāji no Vidzemes un Kurzemes reģioniem Latvijā, kā arī Rietumigaunijas un Dienvidigaunijas reģioniem Igaunijā.
Lai sasniegtu projekta mērķi, projekta aktivitātes tiks īstenotas 3 virzienos:
1) WP1 Risinājuma izstrāde
Apvienojot projekta partneru un sidrdaru zināšanas par sidra ražošanas resursiem un procesiem, tiks izstrādāta “teruāra karte”, kas ir plaši pazīstama vīna pasaulē un var tikt veiksmīgi izmantota arī sidra ražošanā. Teruārs - informācija par augsnes un klimatiskajiem apstākļiem. Šī karte būs vērtīgs rīks gan patērētājiem, gan ražotājiem, palīdzot pieņemt informētus lēmumus par ābolu audzēšanu un sidra ražošanu. Tāpat tiks veikta padziļināta ābolu šķirņu ķīmisko parametru analīze, lai salīdzinātu to ietekmi uz sidra garšu. Tiks analizēti āboli un ābolu sulas no dažādiem Latvijas un Igaunijas reģioniem. Rezultāti palīdzēs sidra ražotājiem izvēlēties optimālās šķirnes un to kombinācijas augstas kvalitātes sidra ražošanai.
2) WP2 Pilotēšana
Kopumā pilotēšanā tiks iesaistiti 10 sidra ražotāji (7 no LV un 3 no EE), kas ražos eksperimentālas sidra partijas, lai pārbaudītu, kā bioķīmiskā analīze un teruāra faktori ietekmē sidra īpašības, un kā šo informāciju vislabāk izmantot Baltijas sidra zīmola veicināšanai.
Papildus sidra ražotājiem būs iespēja piedalīties pieredzes apmaiņā un apmācībās. Apmācību programmas tiks balstītas uz WP1 rezultātiem un to, kā integrēt pētījumu faktus efektīvā mārketingā. Tēmas aptvers arī augļu dārzkopību, īpaši koncentrējoties uz sidra ābolu šķirnēm - audzēšanas metodēm, ābeļu stādu izvēli utt. Projekta noslēgumā uzņēmēji tiks iesaistīti arī Baltijas sidra zīmola veidošanā un mārketingā.
Lai veicinātu Baltijas sidra starptautisko atpazīstamību, plānots organizēt arī starptautisku konferenci, veidojot forumu pieredzes apmaiņai, tendenču apspriešanai un jaunu sadarbības iniciatīvu veidošanai.
3) WP3 Baltijas sidra zīmola veicināšana konkurētspējas paaugstināšanai
Lai veicinātu Baltijas sidra atpazīstamību, tik strādāts pie zīmola izstrādes un kopīgām mārketinga aktivitātēm, apvienojot sidra ražošanu un tūrismu. Aktivitātēs ietilps tirgus izpēte, dalība tirdzniecības izstādēs un sabiedrības izglītošana par sidra kvalitāti kā autentisku produktu. Tiks izveidots Igaunijas-Latvijas Sidra maršruts, kur apmeklētāji varēs iepazīt sidra kultūru, Baltijas teruāru, ābolu dārzus un dažādus sidrus. Nākotnē zīmols varētu iekļaut arī Lietuvas ražotājus, paplašinot Baltijas sidra atpazīstamību visā reģionā.
Projekta rezultātā tiks izveidots Baltijas sidra zīmols, kas veicinās sidrdaru konkurētspēju, nostiprinot Baltijas sidra pozīciju globālajā tirgū.
Projekts tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) Interreg Igaunijas - Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2021.-2027.gadam ietvaros.
Projekta kopējais budžets: 623 930,00 EUR, t.sk. ERAF Igaunijas-Latvijas programmas finansējums ir 499 144,00 EUR.
Projekta kontaktpersona: Iveta Šķiliņa, e-pasts: iveta@celotajs.lv, tālr. +371 26375380