Nr 30083
Militārais mantojums
Militārais mantojums Latvija, Kurzeme

Vaiņodes lidlauks

Vaiņodes militārais lidlauks

Tā pirmsākumi gan meklējami Latvijas brīvvalsts laikos, kad Vaiņodē tiek būvēti pirmie dirižabļi Latvijā militārām vajadzībām. Te tiek uzbūvēti arī pirmie tā laika planieri, kuri te arī paceļas gaisā.
PSRS laikos Vaiņodē atrodas lielākais militārais lidlauks Baltijā. Tā pirmsākumi gan meklējami Latvijas brīvvalsts laikos, kad Vaiņodē tiek būvēti pirmie dirižabļi Latvijā militārām vajadzībām. Te tiek uzbūvēti arī pirmie tā laika planieri, kuri te arī paceļas gaisā. Dirižabļu būvei un apkalpei te tiek uzbūvēti arī divi lieli dirižabļu angāri – Valter un Valhalla. Vēlāk tos nojauc /1926.g./ un pārved uz Rīgu, kur tie pārtop slavenajos Rīgas centrāltirgus paviljonos, kuri labi kalpo vēl līdz šim pašam brīdim. Pēc 1940.g. šī vieta pārtop par lielāko militāro lidlauku Baltijā. Tiek uzbūvēti divi 2,5km gari skrejceļi, kurus izmanto supermodernās krievu kaujas lidmašīnas MIG – 29 un SU – 27. Tās ir kaujas mašīnas, kuru kaujas spējas tiek respektētas un augstu novērtētas pat NATO militārajos spēkos. Pēdējā kaujas lidmašīna atstāj šo lidlauku 1992.gadā. 1995 – 97.g. lidlauks tiek daļēji nojaukts, saglabājas tikai viena skrejceļa paliekas 1,8 km garumā. Betona plāksnes no skrejceļiem tiek demontētas un pārvestas uz Liepājas ostu tās termināļu un piestātņu seguma rekonstrukcijai. Par to gan presē uzvirmo ne viena vien diskusija, apšaubot šāda lēmuma lietderību un pareizību. Bijušās lidostas teritorijā vēl saglabājušies kādi 16 lidmašīnu angāri, to paliekas.
Stāstā iesaistītie tūrisma objekti
N/A

Vaiņodes lidlauks, savulaik bijusī PSRS armijas aviācijas bāze, bijis viens no lielākajiem militārajiem lidlaukiem Baltijas valstīs. Latvijas brīvvalsts laikā šeit bija viens no Latvijas aviācijas šūpuļiem – pirmie dirižabļi Latvijā un vieni no pirmajiem planieriem - Dūja, Zelta Vārpa un Pārsla pacēlās tieši Vaiņodes lidlaukā. 1916. gadā tika uzbūvēti divi angāri – dirižabļiem Valter un Valhalla. Vaiņodes lidlauks kļuva par vienu no vērienīgākajām dirižabļu bāzēm Eiropā.

Pēc Latvijas brīvības cīņu beigām dirižabļu angārus nojauca un to konstrukcijas izmantoja Rīgas Centrāltirgus paviljonu būvei 1924. gadā.

Pēc 1940.gada Vaiņodes lidlauks izveidojās kā viens no PSRS lielākajiem militārajiem lidlaukiem Baltijas valstīs ar diviem 2,5 km gariem skrejceļiem. Lidlaukā bāzējās modernākās PSRS kara lidmašīnas "MIG–29" un "SU–27". Pēdējā no tām Vaiņodes lidlauku pameta 1992.gadā, un kopš tā laika lidlaukā aktīvā darbība tika pārtraukta. Vaiņodes lidlauku daļēji demontēja laika posmā no 1995. – 1997. gadam. Dzelzsbetona plātnes, kas klāja skrejceļus un lidlauka teritoriju, tika izmantotas Liepājas ostas teritorijas sakārtošanai.

Pašlaik lidlaukā ir saglabājušies 16 angāri un 1800 metri no bijušā 2500 metru garā skrejceļa.

Aviācijas bāze apskatāma tikai gida pavadībā. + 371 2922 9743